Tuesday 10 June 2014

أنا حبيت و انجرح قلبي

قبل أي حاجة , لازم أقولكم أن الكورة الأرضية و المجرات السماوية كلها بيتأمروا عليا 
اه و الله زي ما بقولكم 
الغريب في الموضوع أن منذ فجر التاريخ ..
ابتدي الموضوع صدفة زي أي ولد عنده هرمونات انه يحب 
الغريب مش أن احب , لا بالعكس عادي خالص , المشكلة أنك لما تيجي تتعرف علي واحدة و تعجب بيها و تحبها ..
الواحد بيبقي مستني علامات , إشارات أو أيا كانت ايه هي ..
اللي بيها يقدر يكلمها و يصارحها و يقولها قد ايه هو بيحبها و مستعد يعيش معاها العمر كله و يبني آماله بقي و طموحاته و في النهايات .. كلها بتبقي طموحات و أماني .
مستمعينا الكرام , أستمعتم الآن إلي مقدمة أنا حبيت و انجرح قلبي ..
فكرة أن الكون كله متآمر ضدي دي لأن تقريباً كل البنات اللي أعجبت بيهم أنتهت المعرفة بينا بعدة جمل تؤدي إلي معني واحد 
" أنت متنفعش ياسطي "
۱- أنا بحبك زي أخويا
۲- انا بحبك بس كأصدقاء
۳- انت أكتر صديق بحبه علي فكرة 
٤ - أنت أخويا بجد
٥- أنا لو عندي اخت مش ححبها كده بجد !
أما بقي عن فكرة أن الكون كله ضدي فتقريباً أنا في الحياة السابقة , كنت زير نساء ففي واحدة كانت بتحبني و أنا مكنتش سائل فيها فأصابتني بلعنة ظهرت لي انا دلوقتي , اللي هو لـــــيــــــــــه !!
بغض النظر عن أن ربنا كاتبلك الخير  و انه شايلك حاجة أحسن و مش بعيد تكون واحدة من اللي عرفتهم هيا اللي تكمل معاها .
أما الشق الثاني 
فهو انك فصُدفة غير متوقعة تفابل و تحب واحدة و اللي هو اه هيا دي و دماغك تزنجر مع انك عارف ان ممكن تكون هيا مش بتحبك و بتعاملك عادي , أو انها تكون بنفكر فيك كصديق صدوق زي تيمون و بومبا كده بالظبط ..
إلا انك علي الرغم من كده بتبقي عايز تقولها و تصارحها و متقولهاش في نفس الوقت لسببين 
الأول أنك لو قلتلها ده حيخليها تبعد عنك بحجة أنها مش عايزاك تتعلق بيها أكتر و ان ده لمصلحتك اللي أنت مش عارفها و بكده تكون كسرت فكرة الصداقة و الأخوة اللي بينكم و عادة بيكون السبب ده بنسبة ۹۹%
أما الثاني فأنها توافقك و نطلع هيا كمان معجبة بيك و تبقي من سعداء الحظ اللي صبروا و نالو و ده نسبته بتبقي المتبقية من ال  ۱۰۰%
المسألة مبتقفش لحد هنا ..
يعني لو رفضت و بعدت . مبروك عليك الإكتئاب و تربية دقنك و الحياة البوهيمية اللي حتعيشها و ربنا يبعدها عنك ..
حتحاول تنسي .. مش حتعرف 
حتجيب صورها و تبص و تسال نفسك ليه ... مش حتنسي 
حتعيش شوية كآبة محترمين و في الآخر ربنا حيكرمك يا بواحدة تتجوزها .. ياما بقي ربنا يتولاك , أنا مش حشيل همك 
أما بقي لو وافقت 
فعزيزي المُحب .. افرح ... انت شيلت المسؤلية يابن المحظوظة 
كل اللي عليك ياض أنك تخلي بالك , ماهو مش عشان وافقت خلاص تبطل تقلق ..
كَوُن نفسك .. اشتغل .. اعمل اللي تقدر عليه و زيادة 
عشان محدش يلومك , لحد ما ربنا يكرمكم و تتجوزوا ..
أحياناً النهايات مبتكونش متوقعة عند أي اتنين بيحبوا بعض في فترة الإرتباط سواء خطوبة أو ارتباط شفوي ( صحوبية ) عشان منحورش علي بعض , خد بقي عندك
۱- ماما في واحدة جارتنا بتقول أنها جايبالي عريس و انا مش عارفة اعمل ايه ! ( الصحوبية )
۲- ابن صاحب بابا في الشغل عايز يتقدملي( الصحوبية )
۳- بابا عايز يقابلك عشان تتكلموا عن تاخيرك في تشطيب الشقة ( خطوبة )
٤ - أمك بتعملني وحش ( خطوبة )
و هكذا و هكذا , ........
المقصود هنا , أن طالما في قبول من الطرفين سواء أن كانت صحوبية حتأدي لجواز أو كانت خطوبة فلازم يكون فيه صبر 
عشان ربنا يكمل علي خير .. 
ده ميكونش علي حساب أهلك , يعني متجيش علي اهلك علش حسابها و لا هي تيجي علي أهلها علي حسابك
إحنا هما يهمنا المصلحة المشتركة لإكمال خارطة الطريق اللي بيها " ما يلا بقي يلا ولاد الكلب خلونا نخلص "
حضرات السادة القضاة و المستشارين , 
مُلخص الموضوع كله 
من حَقك تحب و انتي من حقك تحبي 
متخليش اي حاجة توقفك او توقفها , متخليش اي عقبات توقفك و تقول خلاص انا يأست !
حاول مرة و اتنين و تلاته 
متخليش حاجة توقفك ..


No comments:

Post a Comment